Hoe ziet een schoolbezoek van Spelen en Leren eruit?

 







Altijd al willen weten hoe een schoolbezoek van Gips Spelen en Leren eruit ziet? Dan is dit blog voor jou. Met een samengesteld team van ervaringsdeskundigen, bezoeken we wekelijks een basisschool en geven we op spelenderwijs les aan groep 7 en/of 8.



Twee verschillende workshop middagen.


Onze workshops bestaan uit twee verschillende middagen op één basisschool. De eerste middag krijgen leerlingen de kans om een parcours te doorlopen waar verschillende handicaps aan bod komen. Denk hierbij aan het rijden in een rolstoel, lopen met een blinde/herkenningsstok of een voornaam prikken in het brailleschrift. Nadat we gezamenlijk het project hebben geopend, ons hebben voorgesteld en hebben doorgenomen waar de afkorting GIPS voor staat (Gehandicapten Informatie Project Scholen) is het aan de leerlingen om met een van de Gips vrijwilligers het parcours te doorlopen. Doordat leerlingen en vrijwilliger nauw met elkaar samenwerkt deze middag, hopen we de drempel al te verlagen en sommige taboes weg te nemen. Ongeveer een kwartier voor dat de middag is afgelopen, wordt het project klassikaal afgesloten. Dan wordt er kort gevraagd hoe de leerlingen deze middag hebben ervaren en verteld wat de bedoeling is van het tweede schoolbezoek.



Tijdens ons tweede schoolbezoek krijgen de basisschoolverlaters de kans om ons allerlei vragen te stellen, vragen die betrekking hebben op de handicaps van onze vrijwilligers. Wij verwachten altijd een minimum van 5 vragen. Meer mag natuurlijk altijd en we benadrukken dat alles gevraagd mag worden. De schoolbezoeker staat er echter vrij in een specifieke vraag niet te beantwoorden. De vragenrondes zullen ieder ongeveer een kwartier duren. Na dit kwartier wordt er gerouleerd zodat iedere leerling bij iedere ervaringsdeskundige vragen heeft kunnen stellen.



Het mooie van de leeftijd tussen de 11 en 12 jaar is, dat ze nu nog de meeste dingen durven te vragen. Daarom is het ook ontzettend belangrijk ze dit mee te geven, voordat ze de overstap naar middelbaar onderwijs maken. Niet alleen de leerlingen hebben hier profijt van, ook als schoolbezoeker leer je makkelijker over je handicap te praten en kan het helpen om de handicap zo goed als dat mogelijk is te accepteren.

 

Sterke vragen.



Dat leerlingen goed nadenken over de vragen die ze willen stellen blijkt wel als je als blind persoon de vragen krijgt als: “Hoe verzorg jezelf je Make-up als je blind bent?” of “Welke dingen mist u het meest?” of “Als je een ding zou willen veranderen, wat zou dat dan zijn?” Medewerkers die al jaren actief zijn binnen de stichting worden zelfs zo nu en dan verrast met nieuwe vragen.

 

Kleine extraatjes.




Bij sommige teams hebben een of meerdere leden een assistentie of blinde geleidenhond. Wanneer dit het geval is laten deze mensen voor het eind nog een kleine demonstratie zien. Dit is ontzettend leuk voor de leerlingen. Wanneer er nog specifieke vragen zijn over de hond,  kunnen deze ook dan gesteld worden.

Natuurlijk heeft niet ieder team een lid met een hond. Maar als alternatief doen sommige teams dan een hulpmiddelen quiz. Tijdens deze quiz vertellen drie medewerkers een verhaal over het hulpmiddel. Het addertje onder het gras is, slechts een persoon verteld de waarheid en het is aan de leerlingen de taak te ontdekken wie dit is.

Na afloop krijgt iedere leerling een deelnamecertificaat als herinnering en teken dat ze actief deel hebben genomen. Soms wordt er ook nog een leuke klassenfoto gemaakt.


 


Voor meer informatie over ons project kun je terecht op onze website: https://www.gips-sl.nl

Of stuurt u een mailtje naar: info@gips-sl.nl



Reacties

Populaire posts van deze blog

Schooljaarverslag 2021-2022

Pilot opdracht BS 't Kirkeveldsje